top of page
Writer's pictureSandra Brambilla

Premijerna izvedba predstave "Kraj svijeta u tri čina" u Zagrebačkom kazalištu mladih

Updated: May 6


predstava Kraj svijeta u tri čina
Foto: Dragana Udovičić

U Zagrebačkom kazalištu mladih održat će se premijerna izvedba predstave"Kraj svijeta u tri čina" u režiji Selme Spahić, u petak 17. svibnja s početkom u 19 sati, a u koprodukciji Zagrebačkog kazališta mladih (Hrvatska), Festivala Borštnikovo srečanje – SNG Maribor (Slovenija) i Beogradskog dramskog pozorišta (Srbija). Omnibus predstava Kraj svijeta u tri čina nastaje prema tekstovima Pod suknjom Kristine Kegljen, Aktivistice Katje Gorečan i Svijet zaslužuje kraj svijeta Tijane Grumić.


Autorice: Kristina Kegljen, Katja Gorečan, Tijana Grumić

Redateljica: Selma Spahić

Dramaturginja: Ivana Vuković

 

Scenografkinja: Urša Vidic

Kostimografkinja: Belinda Radulović

Skladatelj: Draško Adžić

Oblikovatelj rasvjete:  Aleksandar Čavlek

Suradnica  za scenski pokret: Ana Dubljević

Inspicijentica: Dina Ekštajn

 

GLUME:

 

Pod suknjom: Katarina Bistrović Darvaš, Anđela Ramljak

 

Aktivistkinje: Petra Golec Horvat, Nina Kuclar Stiković, Rina Pleteršek, Barbara Polajnar, Milena Pučnik, Špela Setničar, Gaja Višnar

 

Svijet zaslužuje kraj svijeta: Iva Ilinčić, Mirjana Karanović, Milica Stefanović, Bojana Stojković

 

O predstavi:


Omnibus predstava Kraj svijeta u tri čina nastaje prema tekstovima Pod suknjom Kristine Kegljen, Aktivistkinje Katje Gorečan i Svijet zaslužuje kraj svijeta Tijane Grumić. Sva tri teksta imaju snažan feministički i autorski pristup zadanoj temi iskustva nasilja nad ženama u pandemiji, stvarajući uzbudljiv univerzum značenjski bogat ženskim faktima i artefaktima, a aktivan u otporu neoliberalnom kapitalizmu i patrijarhatu. Otpor se ne odnosi samo na svijet tekstova već i na njihovu i našu poziciju autorica, kulturnih radnica, svjesnih da ovisimo stalno o nekom (rijetkom) natječaju, u ovom slučaju rigidnih odrednica europskog projekta. Aspekt kulturnih radnica proširen je i dokumentarnim materijalima u dijalogu s tekstom Aktivistkinje.

 

Otpor i ženska osveta otvaraju se kao ključna zajednička pitanja koja postaju režijska provodna nit, bilo da smo u svjetovima majki i kćeri, vještica i 18 prepariranih ptica, jedne svinje i 13 pupčanih vrpci, gromova i blata ili svijetu čisto bijele suvremene galerije ženske povijesti s trenutačnim postavom o radnicama u kulturi koje pozivaju na protest. Na kraju, sve je to jedan svijet, onaj onkraj patrijarhalnog, čiji proplamsaji katkad dobace i do kolektivne svijesti, a za koji ipak nismo sigurne postoji li zaista ili ga samo sanjamo. Taj svijet inzistira u usmjeravanju ogledala k nama samima – kako gledamo (na) žene dok se zauzimaju za svoje živote jest političko pitanje.

 

Kraj svijeta u tri čina suvremeni je dramski omnibus koji suverenom izvedbom pokazuje snagu ženskog iskustva od prasvijeta do danas, od univerzalnog do usko teatarskog, upozoravajući nas da je s aktualnim, vladajućim vrijednostima, kraj svijeta davno stigao.  Ivana Vuković, dramaturginja

 

O projektu:

 

Omnibus predstava Kraj svijeta u tri čina  nastao je je u okviru međunarodnog kazališnog projekta ''Skriveni glasovi u sjeni pandemije'' sufinanciranog sredstvima Kreativne Europe uz financijsku potporu Europske komisije. Koproducenti u  projektu su Zagrebačko kazalište mladih, SNG Maribor - Festival Borštnikovo srečanje  i Beogradsko dramsko pozorište. Predstava Kraj svijeta u tri čina  premijernu je izvedbu imala u Beogradu 06. travnja 2024, a sada slijede premijere u Zagrebu  i Ljubljani.

 

(…) Dovoljno je iznova navesti kako je na svjetskoj razini jedna od triju žena doživjela neku vrstu agresije i nasilja i to uglavnom od svog intimnog partnera, da nam postane jasno kako je i u prostoru kazališta podizanje glasa na različite načine i različitim izvedbenim sredstvima kontinuirana nužnost i obveza.

 

U tom se kontekstu ovaj kazališni projekt, a teško ga je nazvati drugačije, Sjene pandemije: skriveni glasovi, možda usko sadržajno bavi temom nasilja nad ženama koje je dodatno i u svojim različitim manifestacijama eskaliralo za vrijeme karantene izazvane pandemijom Covida-19, ali i puno šire, obuhvaća različite društvene, sociološke, kulturne odjeke, pretvarajući tu osnovnu temu u svojevrsnu „pandemiju za vrijeme pandemije“, u okružju koje je po svojim različitim manifestacijama poprimilo obilježja stanovitog svršetka svijeta. Ili makar grubog i iznenadnog odvajanja starog svijeta od onog novog, kojem se međutim još nije moglo ni nazrijeti obličje.

 

Sjene pandemije: skriveni glasovi kao projekt podržan iz fonda Creative Europe Programme (CREA) svojom temom bavi se na nekoliko različitih organizacijskih razina. Osmišljen kao koprodukcija triju sastavnica, Zagrebačkog kazališta mladih (Hrvatska), Slovenskog narodnog gledališča Maribor (Slovenija) i Beogradskog dramskog pozorišta (Srbija) projekt je zamišljen u tri temeljna aspekta koji zajednički različitim sredstvima pomažu u tematiziranju nasilja nad ženama te izvedbenim politikama koje ga opisuju i problematiziraju. (...) 

Tomislav Zajec, dramaturg

Comments


bottom of page