Zagrebačko kazalište mladih najavljuje: Bienalni rezidencijalni program za afirmirane hrvatske dramske pisce.
Program pretpostavlja proces narudžbe teksta, prve provjere teksta u formi scenskog čitanja pred publikom te konačno i praizvedbu teksta, a započinje s jednim od najvažnijih hrvatskih suvremenih dramatičara Ivorom Martinićem i njegovim novim dramskim tekstom Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute. Scensko čitanje održat će se 18. lipnja 2024, u utorak u 20 sati u dvorani Istra.
Režija: Aleksandar Švabić
Čitaju: Sreten Mokrović, Doris Šarić Kukuljica, Luka Knez, Iva Kraljević
U idućoj kazališnoj sezoni na sceni ZKM-a moći ćete pogledati i praizvedbu predstave Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute, u režiji Aleksandra Švabića.
Bienalni rezidencijalni program za afirmirane hrvatske dramske pisce - o čemu je riječ?
Unutar svojih programskih smjernica, Zagrebačko kazalište mladih posljednjih godina osobitu pažnju posvećuje različitim načinima sustavnog ulaganja u razvoj suvremenog dramskog pisma, s naglaskom na inovativne autorice i autore koji na originalan način promišljaju hrvatsku, europsku ali i globalnu stvarnost, kao i na mlade i najmlađe dramske stvaratelje koji tek traže svoj prostor u izvedbenoj umjetnosti u najširem smislu te riječi.
U tom kontekstu, Bienalni rezidencijalni program za afirmirane hrvatske dramske pisce osobito je važan novi program našeg kazališta, koji je usmjeren na poticanje, prepoznavanje i promoviranje suvremenog hrvatskog dramskog pisma te na osnaživanje hrvatske suvremene dramatike i njezinih prominentnih predstavnika. Ovaj program pretpostavlja proces narudžbe teksta, prve provjere teksta u formi scenskog čitanja pred publikom te konačno i praizvedbe teksta. Pritom će publika, ali i drugi profesionalci iz kazališne struke, poput kritičara i kazališnih teoretičara, imati priliku pratiti sve etape nastajanja kazališne predstave.
Ovaj program započinjemo jednim od najvažnijih hrvatskih suvremenih dramatičara Ivorom Martinićem i njegovim novim dramskim tekstom „Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute“.
Tomislav Zajec, dramaturg
O drami SIN, MAJKA I OTAC SJEDE ZA STOLOM I DUGO ŠUTE Ivora Martinića
Predviđanje novih ekonomskih i ekoloških katastrofa od strane vlade donosi razvoj sustava zaštite, kao i informativne formulare čije jedno pitanje izazove velike prijepore. Naime, upitnik u kojem se od roditelja višečlane obitelji pita: ukoliko zbog katastrofalnih događaja, možete zadržati samo jedno dijete, koje bi to dijete bilo? Sadašnji trenutak drame trenutak u kojem roditelji priznaju najstarijem sinu, miljeniku obitelji, kako su ga u formularu odabrali kao nekoga koga bi se potencijalno odrekli, te kako bi zadržali mlađeg sina, koji je oduvijek bio problematičan.
Kroz niz razgovora za stolom Sin, Majka i Otac seciraju svoju obitelj, svoju prošlost i sve neprešućene istine, kao i onu najgoru – istinu da ga ipak ne vole bezuvjetno. Kroz niz vremenski ispremiješanih razgovora kroz deset scena razlaže se i pojam obitelji, koji u svim kriznim vremenima dobiva novo značenje.
Drama se formalno sastoji od samog dijaloga. Jedina didaskalija nalazi se u naslovu same drame. Ovakvom intervencijom to je zapravo drama bez naslova odnosno drama u kojoj su naslov i didaskalija jedno. Na ovakav način formalno u središte interesa je isključivo komunikacija, čisti dijalog koji na trenutke imitira transkripte nekog izmišljenog „obiteljskog“ suđenja. Dijalog se sastoji od čistih, ogoljenih, gotovo faktografskih rečenica, optužbi, gorkih istina, bez imalo uljepšavanja. Povratak na čisti dijalog kroz vremenski ispremiješane scene stvara se posebna atmosfera i naboj drame – osjećaj neizvjesnosti, napetosti, te ono što me najviše zanima u kazalištu – jesmo li spremni čuti neumivenu istinu?
Ivor Martinić
Autorski tim Ivor Martinić / Aleksandar Švabić u ZKM-u je 2019. postavio jednu od naših najnagrađivanijih predstava: Dobro je dok umiremo po redu:
Nagrada hrvatskog glumišta 2020. – Pjer Meničanin za glavnu mušku ulogu (drama) / Nagrada hrvatskog glumišta 2020. – Nataša Dangubić za sporednu žensku ulogu (drama) / Nagrada hrvatskog glumišta 2020. – Ivor Martinić za najbolji praizvedeni suvremeni hrvatski dramski tekst / Nagrada Vladimir Nazor za 2020. (Kazališna umjetnost) za ulogu Elze – Doris Šarić Kukuljica / Marul za najbolji suvremeni dramski tekst festivalske predstave za 2021. na 30. Marulovim danima – Ivor Martinić / Nagrada za najbolju žensku ulogu na 45. danima satire Fadila Hadžića – Doris Šarić Kukuljica / Nagrada za najbolju tekst na 45. danima satire Fadila Hadžića – Ivor Martinić
Kommentare