top of page
  • Writer's pictureSandra Brambilla

Može li dizajn spasiti hrvatsku industriju namještaja?


Foto: Ivan Buvinić
Foto: Ivan Buvinić

Paviljon 8 na zagrebačkom Velesajmu, ugodno je iznenadio sve posjetitelje na nedavno održanom Zagreb Design Weeku. Naime, upravo je tamo predstavljeno ono najbolje od dizajnerskog namještaja proizvedenog u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi. Velik dio predstavljenog namještaja dizajnirali su hrvatski dizajneri, a premda su gotovo svi izlagači na dizajnerskoj sceni manje od desetljeća, iza njih su brojne prestižne svjetske nagrade za dizajn.

Očito je da proizvodnja namještaja doživljava snažan uzlet, a na tu temu je Centar kompetencija za razvoj inovativnih drvnih proizvoda CEKOM SPIN i Spin Valis org organizirao i konferenciju „Potencijali razvoja industrije namještaja“.

Industrija namještaja u Hrvatskoj nekad je bila respektabilna gospodarska kategorija. Zahvaljujući visokokvalitetnom drvu, resursu kojim Hrvatska obiluje, razvila se cijela industrijska grana, koja je rezultirala stvaranjem bogate tradicije. Danas je proizvodnja namještaja u Hrvatskoj tek sporadična, a strateška ponuda vlastitih proizvoda prisutna je samo u pojedinačnim uspješnim pričama i predstavlja više izuzetak nego pravilo. Hrvatski proizvođači uglavnom su ovisni o narudžbama velikih svjetskih distributera koji diktiraju količine i cijene. Posljedica je ekonomsko okruženje u kojem su “pokriveni” tek troškovi materijala i rada, dok izostaje vrednovanje iskorištenih materijalnih, proizvodnih, ali i intelektualnih resursa. Pojednostavljeno, to znači da hrvatski radnici proizvode namještaj od hrvatskog drva, po inozemnom dizajnu i za inozemni brend koji zadržava većinu profita. Slična je situacija i u tekstilnoj industriji, pa kupujemo odjeću poznatih europskih marki, proizvedenu u Kini. U takvim je uvjetima upitno stvaranje dodane vrijednosti, iznimno važne hrvatskim tvrtkama. Promjene su ipak moguće. Potrebno je osvijestiti potencijale bogate tradicije, zaustaviti nerazumno rasipanje sirovina i ljudskih resursa, iskoristiti sva ona znanja i iskustva koja imamo, ali i prepoznavati talente u nastajanju. Jednako tako, potrebno je promišljati održivi razvoj uz neizostavnu stratešku implementaciju dizajnerskih metoda u sve sfere poslovanja, jer upravo je dizajn ono što na tržištu daje prednost pred konkurencijom.

Sve su to zaključci predavanja i panela na kojima su govorili Marija Jelčić (Metoda), Mladen Orešić (CEKOM SPIN), Stipo Jelušić (CEKOM SPIN), Marko Šilinger (DYVOLVE), Zoran Jedrejčić (dizajner), Damjan Gerber (Brigada), Marko Baus (dizajner) i Tatjana Bartaković (ODA COMMUNICATIONS).




Comments


bottom of page