Zagrebačko kazalište mladih - Europski rezidencijalni program za dramatičare
- Sandra Brambilla
- 43 minutes ago
- 3 min read

Scenska čitanja dramskih pisaca iz Litve (Karolis Kaupinis), Španjolske (Maite Pérez Astorga) i Hrvatske (Vedrana Klepica).
Riječ je o programu koji se održava u međunarodnoj koprodukciji:
Centro Dramatico Nacional (Madrid, Španjolska), Maxim Gorki Theater (Berlin, Njemačka), Lietuvos Nacionalinis Teatres (Vilnius, Litva), Koninklijke Viaamse Schouwburg (Bruxelles, Belgija) i Zagrebačkog kazališta mladih (Zagreb, Hrvatska), s idejom afirmiranja europskog novog dramskog pisma na službenim jezicima zemalja sudionica.
Ulaz slobodan
10. svibnja 2025, subota, 18:00 h, Polanec
Maite Pérez Astorga
EUROPA CATACRACK
redatelj: Patrik Sečen
Europa Catacrack prati trudnu umjetnicu Europu koja, lutajući po zemljama svoje imenjakinje, pokušava pronaći vlastiti umjetnički izraz u novoj, birokratiziranoj Europi. Između umjetničkih rezidencija, osobnih sumnji i opipljivih pritisaka suvremenog društva, protagonistica se nalazi u dvostrukoj krizi: unutarnjoj, egzistencijalnoj i umjetničkoj, te onoj kontinenta koji više ne prepoznaje vlastite vrijednosti.
Drama balansira između stvarnosti i sna, umjetnosti i majčinstva, inspiracije i nemoći. Majčinstvo se ovdje pojavljuje kao ekstaza, krivnja i ljubav, ali i kao teret.
„Zašto gledamo na drugu stranu?“ – pita se Europa, odlučna ne skrenuti pogled.
U tekstu bogatom simbolikom i ironijom, autorica ispisuje san koji traži oblik, identitet koji bježi metafori. Drama je istovremeno vizija i suočavanje – s kontinentom, s tijelom, i s vlastitim glasom.
Tekst čitaju: Danijel Ljuboja, Mia Melcher, Ivan Pašalić, Nikolina Prkačin
Maite Pérez Astorga, biografija - Diplomirala je audiovizualne komunikacije na Sveučilištu Navarra te završila magisterij filmskog i TV scenarija na Papinskom sveučilištu u Salamanci. Kombinira rad na televiziji i kazalištu kao scenaristica, dramaturginja i redateljica. Autorica je nekoliko kazališnih tekstova, uključujući El bosque despierta i Lejos, te je režirala predstave u Teatro Español. Na televiziji je pisala scenarije za 12 serija, uključujući Luimelia. Godine 2023. njezin projekt Una suicida en Mafasca nagrađen je s dvije prestižne filmske nagrade.
10. svibnja 2025, subota, 20:00 h, Polanec
Karolis Kaupinis
LITVANSKE OSMRTNICE.
PRIČA O JEDNOJ PREDSTAVI
redatelj: Patrik Sečen
Litavske osmrtnice. Priča o jednoj predstavi litavskog autora Karolisa Kaupinisa dramski je tekst koji oblikuje priču o jednoj kazališnoj probi – mjestu gdje se sudaraju prošlost i sadašnjost litavskog teatra. Kroz ironiju, intertekstualne igre i dokumentarne fragmente, drama prokazuje samo kazalište kao glavnog protagonista. Likovi redatelja, glumaca i dramaturga preispituju svoj poziv, izgovaraju vlastite sumnje i razotkrivaju samu prirodu kazališne izvedbe. Umjesto klasične radnje, tekst nudi labirint slojeva – od citata Shakespearea i Ginsberga, do teorijskih rasprava o izvedbi i nacionalnoj povijesti.
"There is no history in theatre. Here and now – right?" pita se mlada glumica, dok predstava traži odgovore u spoju osobnog i kolektivnog sjećanja. Ova drama nije samo o kazalištu – ona jest kazalište, u svom najrefleksivnijem obliku.
Tekst čitaju: Danijel Ljuboja, Doris Šarić Kukuljica, Ivan Pašalić, Nikolina Prkačin
Karolis Kaupinis, biografija - litavski redatelj, scenarist i novinar. Diplomirao je komparativnu politiku na Sveučilištu u Vilniusu, a radio je kao urednik stranih vijesti na Nacionalnoj televiziji Litve. Njegov prvi kratki film The Noisemaker (2015.) osvojio je Srebrnu ždralicu za najbolji film na Nacionalnim filmskim nagradama Litve. Prvi dugometražni film Nova Lituania (2019.) osvojio je devet nacionalnih filmskih nagrada i bio je litvanski kandidat za Oscara 2021. godine. Uskoro će premijerno prikazati svoj drugi dugometražni film Hunger Strike Breakfast.
11.svibnja 2025., nedjelja, 18:00 h Polanec
Vedrana Klepica
PROSTORI, PRAZNINE I
OSTALE PERVERZIJE
redateljica: Vedrana Klepica
Prostori, praznine i ostale perverzije dramski je tekst Vedrane Klepice koji se izrazito uspješno nastavlja na autoričino otkrivanje kako mekih mjesta dramskog pisma u okvirima vlastite dramske poetike, tako i na angažirano otkrivanje i prokazivanje društvene i političke erozije u prostoru umjetnosti, ili konkretno kazališne izvedbe. Kroz lik kustosice Elene te kroz njezino vrtoglavo, duboko kritično ali i virtuozno cinično probijanje kroz hladnu Europsku birokraciju, usijane umjetničke osobnosti s kojima surađuje, tromost naših državnih institucija ali i čitav niz osobnih problema u radu na umjetničkom projektu, Klepica zapravo istražuje prostore u kojima danas živimo i djelujemo. U širokom luku od talijanskog humanista i oca arheologije iz 15. stoljeća Ciriaca D'Ancone pa sve do suvremenih konceptualnih umjetnika, ova drama govori o perverzijama i prazninama kojima punimo prostore vlastitog postojanja, ne bismo li tako izgradili što uspješniju biografiju u koju na kraju teško možemo povjerovati i sami.
Tekst čitaju: Hrvojka Begović, Mia Melcher, Rakan Rushaidat, Danijel Ljuboja, Dado Ćosić, Nataša Dangubić, Sven Medvešek, Doris Šarić Kukuljica, Tina Orlandini, Rok Juričić, Ivan Pašalić
Vedrana Klepica, biografija – hrvatska dramatičarka i kazališna redateljica čiji rad istražuje teme klase, privilegija i patrijarhata, inspiriran dokumentarizmom i postdramskim teatrom. Predstave su joj izvođene su u Hrvatskoj i inozemstvu, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo, Australiju, Argentinu, Njemačku i Francusku.
Među njezinim djelima su Things That Burn Easily, J.A.T.O., The Tragic Death of the Economic Analyst, Lepa Brena Project, To Fuck Because We Want To, The Whistle-blower, Prairie Oysters, Our Class, Instructions for Understanding Multiannual Plants, Keinberg i Mileva. Tekstovi su joj prevedeni na više jezika, uključujući engleski, njemački i španjolski.hrvatska dramtičarka i kazališna redateljica.
Foto: ZKM/Press
Comments