OBLIKOVANJE VREMENA: KAZALIŠTE IGORA VUKA TORBICE
- Sandra Brambilla
- Feb 17
- 4 min read
Updated: Feb 18

Tri gradska kazališta: Zagrebačko kazalište mladih, Satiričko kazalište Kerempuh, Dramsko kazalište Gavella, podsjetit će na kazalište Igora Vuka Torbice, u srijedu 19. 2. 2025. u 18 sati u foajeu ZKM-a.
Troje ravnatelja zagrebačkih gradskih kazališta Snježana Abramović Milković, Sonja Kovačić, Dražen Ferenčina i dramaturginja Katarina Pejović, uz glumce i prijatelje koji su surađivali s Igorom Vukom Torbicom, u neformalnom razgovoru družit će se s novinarima i poklonicima Igorove kazališne estetike. U ZKM-u u 19 sati u dvorani Istra možete pogledati i projekciju snimke nagrađivane predstave Hinkemann koju je režirao Torbica. Time započinje omaž Igoru koji će u ZKM-u, Kerempuhu i Gavelli trajati od 19.02. do 02. 03. 2025.
U tom razdoblju pogledajte predstave koje je Igor Vuk Torbica režirao ili projekcije njegovih predstava, kao i tematske tribine, posvećene Igorovoj redateljskoj poetici i prosedeima, i kontekstualizaciji njegove kazališne ostavštine u odnosu na duh vremena u kojem se oblikovala.
Zajednički projekt ZKM-a, Kerempuha i Gavelle, omaž Igoru, ostvaren je u suradnji s Igorovim danima i gostujućim kazalištima iz regije, te uz potporu Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.
U trideset i tri godine života i nepunih osam godina stvaranja, Igor Vuk Torbica iscrtao je posve osobene i umnogome jedinstvene koordinate kazališne poetike na ovim prostorima. Njegovih četrnaest profesionalnih predstava u kazališnim kućama diljem regiona – od Zrenjanina do Kranja, od Rijeke do Bitole, preko Zagreba, Beograda, Ljubljane, Novog Sada, Sombora i Pirota – redom su predstavljale događaj.
Uzbuđivale su i iznenađivale, čak i izazivale kontroverzu, osvojile mnoštvo nagrada, neke od njih postale referentnim točkama u novijoj povijesti teatra, a zapravo su sve bile etape Igorovog dubokog istraživanja i propitivanja novih pogleda na ovaj medij i na umijeće kazališne režije koju je on zvao oblikovanjem vremena.
Prije četiri godine, 16.6.2020., Igorov se život tragično ugasio. Njegov je opus zaključen prije svakog pojmljivog i dopustivog vremena. Osupnuti i srubljeni njegovim odlaskom, suradnici, prijatelji, čak i kazališne institucije koje su ugošćavale Igorove predstave, bili su suglasni u jednom: za stvaraoca i čovjeka poput Igora, klasična komemoracija nije bila opcija. Međutim, pandemija i opetovani lockdowni zaustavili su realizaciju bilo kakvog drugog oblika obilježavanja njegovog odlaska. U međuvremenu, Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu ustanovilo je 2022. godišnju manifestaciju pod nazivom Igorovi dani, na kojoj se prikazuju Igorove još uvijek živuće predstave, a od 2023. godine vode se i tematski razgovori te prikazuju snimci ugašenih predstava.
No, hrvatsko se glumište još ni na koji način nije oprostilo od Igora, premda je on u njemu ostavio dubok i blistav trag. Zagrebački kazališni univerzum resili su Hinkemann i Tit Andronik u ZKM-u te Priče iz Bečke šume u Gavelli, dok je u riječkom HNK Ivana Pl. Zajca igrao Mizantrop. Njegove su hrvatske predstave dobile više od 20 nagrada na najznačajnijim festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu, te bile na brojnim gostovanjima. Na žalost, nijedna od njih više nije na repertoaru. Stoga se rodila ideja o jednokratnoj manifestaciji posvećenoj gostovanju nekih od živućih Igorovih predstava, promišljanju njegovog djela i uspostavljanju aktivnog dijaloga s njim.
Kazalište je najprolaznija od svih umjetnosti, jedino živa u trenutku svog odigravanja – slično životu. No, mreža koju razapinjemo nije tu tek da lovi sjećanja i retrospektivne uvide. Želja nam je da, unutar tih nekoliko intenzivnih dana, trenjem djela, riječi, zvukova i slika, proizvedemo iskre koje će možda pasti na podatno polje mašte nekih mladih budućih kazališnih stvaralaca i rasplamsati njihov kreativni potencijal.
Katarina Pejović
PROGRAM:
19.02. 2025. Zagrebačko kazalište mladih, 18:00
· početak programa Oblikovanje vremena: kazalište Igora Vuka Torbice, druženje s predstavnicima medija i poklonicima Igorove kazališne estetike
· Dvorana Istra 19:00 / projekcija snimke predstave Hinkemann / ulaz slobodan
28.2.2025. Satiričko kazalište Kerempuh, 20.00
· Otvaranje manifestacije Oblikovanje vremena: kazalište Igora Vuka Torbice
· Don Juan – Narodno pozorište Toša Jovanović, Zrenjanin, Srbija
1.3.2025., Dramsko kazalište Gavella
· Mala Gavella, 18.00
o Izglobljeno vrijeme: zvučno-vizualni slučaj – Alen Sinkauz i Nenad Sinkauz / Video: Katarina Pejović
· Velika dvorana, 19.30
o 19.30 – Priče iz Bečke šume, snimka predstave Dramskog kazališta Gavella
2.3.2025., Zagrebačko kazalište mladih
· Dvorana Polanec, 17.30
o Tematski razgovor Kazališne strategije Igora Vuka Torbice: Oblikovanje vremena; Moderatorica: Katarina Pejović, dramaturginja, Zagreb; Sudionici: Rok Vevar, teatrolog, Ljubljana; Branko Hojnik, scenograf, Ljubljana; Hana Selimović, glumica, Beograd; Mia Melcher, glumica, Zagreb; Stanko Juzbašić, skladatelj, Zagreb;
· Dvorana Istra, 20.00
o Tartuffe – Srpsko narodno pozorište Novi Sad / Narodno pozorište Sombor
O PREDSTAVAMA:
HINKEMANN
Ernst Toller / Igor Vuk Torbica
Zagrebačko kazalište mladih
Igor Vuk Torbica prvi put režira u Hrvatskoj kada u ZKM-u 2015. postavlja dramu Hinkemann, njemačkog književnika Ernsta Tollera, značajnog predstavnika njemačkog ekspresionizma, a u razdoblju između dva rata istaknutog antifašiste čije se književno djelovanje ne može odvojiti od političkoga.
Četiri godine je prošlo od kraja Prvog svjetskog rata do nastanka drame o životu ratnog vojnog invalida, veterana kroz koga pisac prelama cijelu situaciju u društvu. U njoj se postavljaju ista pitanja kojima se i mi, danas, još uvijek bavimo: jesmo li mi ili nismo bili u tim ratovima? Jesu li se ti ratni pohodi, pobjede, zločini, pljačke i porazi dogodili u naše ime ili nisu? Što je odgovornost ovog društva prema svemu tome? Ima li je? Je li moguće govoriti o zločinima, a da se ne spominju i ne zloupotrebljavaju žrtve? Je li se ovde računaju samo „naše“ žrtve ili i žrtve i zločini? Što su to „naše“ žrtve? Što je ovo društvo napravilo za njih? Jesu li one „naše“ uvijek ili samo kada treba skrenuti razgovor s teme „naših“ zločina na „njihove“ zločine?
'Hinkemann' je 2016. dobio Nagradu hrvatskog glumišta za najbolju dramsku predstavu u cjelini, a Rakan Rushaidat nagrađen je za najbolju mušku ulogu.
Predstava je 2016. proglašena najboljom i na 31. Gavellinim večerima, potom na 43.
Kommentare